Reiseblogg

Tromsø-Sommerøy-Andenes-Krøttøy

Noe vemodig å sette nesa sørover, men etter en så fin helg i bakhånd gikk det fint. Gjennom Rystraumen i 3 knops motstrøm. Den er ikke så lang så det gikk greit. Her ligger den øya hvor det er moskus, så vi var rundt hele øya, men så ingen :-( Turen gikk videre utover til Sommerøy, et sted vi hadde hørt mye fint om. Det var veldig flotte omgivelser der, men bebyggelsen og stedet i seg selv var ikke så veldig, syntes vi. Vi ankret i en veldig fin lagune med hvite korallstrender. Dagen etter var forholdene perfekte for å gå på utsiden av Senja. Øyen har veldig spektakulære fjell på utsiden som går fra sjøen og opp i flere hundre meter. Det var virkelig verdt turen. Astrid åpnet med to fine torsker som hun fisket med den nye stanga si. Det ble fiskesuppe til lunch dagen etter:-) Inn fjorden rett før vi ankom Hamn (en havn som heter Hamn)kom vi opp i en flokk med hval som kalles springere. De var rundt hele båten, kom opp av baugbølgen og kastet seg fremover mens Astrid og Randi sto i baugen på båten. Veldig morro. Hamn var et stille og fint sted utbygd for turisme. Vi lå en natt der før vi satte kursen for Andøya og Andenes. Fikk en frisk seilas over fjorden med opp i 10 m/sek vind. Andenes er en aktiv fiskehavn med mange fiskebåter. De er inne i en rolig tid nå, så de fleste lå i havn. Vi ringte havnefogden og det dukket opp en svært så hyggelig kar som hjalp oss med det vi trengte. Det ble sykkeltur og en tur bort til fyret. Bakeren ble også besøkt, der spiste vi de beste skolebrød vi hadde smakt på en benk i sola. Vi hadde lyst til å se hval her ute. Det går båter med hvalsafari hver dag ut fra Andenes. De er veldig populære, mye utlendinger i bobil her. Det er nokså dyrt å være med de båtene (870,-pr stk) så vi tok sjansen på at vi greide å finne noen selv. Det greide vi i dag. Etter at jeg smug-kikka på hvor safaribåten gikk tok vi sjansen på et område som vi håpet det var noen. Etter tre kvarter oppdaget vi noe et stykke foran oss, der var det hval. Astrid og Randi så en halefinne fra en spermhval på et stykke hold. Deretter fikk vi en vågeval på 20m hold rundt båten som holdt på noen minutter, var oppe flere ganger. Det var morro for de er svære. Så var hvalsafarien over for denne gang, og vi satte kursen mot sør igjen. Vi hadde tenkt å ta Vesterålen på utsiden, men det er meldt kuling og regn de nærmeste dagene der ute så da får vi ikke så mye ut av det som vi håpet. Kursen ble endret mot Harstad og Krøttøya hvor vi nå ligger, i en fantastisk natur med Senja mot nord og Hinnøya i sør. Nå har vi akkurat gått en tur på land. Det første vi gjorde var å komme midt opp i et rypekull for andre gang denne uken. De er vanskelige å se nå de ligger i lyngen. Plutselig spratt det opp 7-8 rypeunger, kjempefine! Men foreldrene er naturligvis agressive med fjærene ute i "full blomst", de prøver å lede oss vekk. Vart skræmt ja!! Hørte forresten et nytt utrykk i Tromsø av en lokal kar som fortalte en historie om en som var så sint, "ja han var sjikkelig sint, han var TROLLSINT" he heVill