Reiseblogg

Torghatten

Etter besøk på Svartisen hadde vi tenkt å seile ut til Træna, men da værmelderen meldte 15 sekundmeter og dårlig vær de neste dagene satte vi kursen sørover isteden. Det ble nydelig seiling nedover Helgeland helt til vi nærmet oss Sandnessjøen. Da stilnet vinden og himmelen ble helt svart i horisonten. Torden og lyn med heftige regnskurer. Jeg hater torden utpå, så jeg tenkte å gå inn til Sandnessjøen som var en snau time unna. Innen vi var på høyde med byen lettnet været så vi forsatte sørover. Innover mot Brønnøysund tyknet det til igjen så radar og plotter var det som dugde for å finne frem. Havna i Brønnøysund var smekkfull så vi gikk videre ned til Torget båtforrening som har en fin liten havn nær Torghatten, der var vi alene!!. Vi hadde tenkt å vise Astrid hullet i fjellet som hun hadde vært oppe i for syv år siden da hun bare var noen måneder gammel. Vi våknet til sol og blikkstille neste dag. Syklene ble "montert" og sekk pakket. Vi syklet et par kilometer før vi parkerte og gikk opp mot hullet i Torghatten. Oi, her var det folksomt!! Et krusskip lå på andre siden av øya med en hel del eldre tyskere på tur. Det var kø opp stien, men heldigvis var de fleste på vei ned når vi var der oppe. Randi og jeg så på hverandre da vi møtte et par som etter ansiktsfargen kansje ikke burde gå turen. Vi lurte på om det ble "noe å gjøre" på oss før vi var nede igjen, men vi hørte verken sirener eller helikopter :-) Astrid gikk og klatret som en fjellgeit både på og utenom stien og synes det var litt skummelt med en gang vi kom opp i det store hullet. Utsikten her oppe er det ikke noe å si på, hverken den ene eller andre veien. Det ble en liten "godtepause" på vei ned med sjokolade og vann i fra breen på Svartisen.