Reiseblogg

Etter et par late dager i Bodø med strålende sol og varmt i le, satte vi kurs sørover mot Halsa. Dette er en fin liten havn i innløpet til Holandsfjorden. Denne fjorden leder inn til en brearm av Svartisen. Halsa er en idyllisk liten havn som er idiotsikker for vær og vind. Var litt i tvil om å gå inn der for i kartet mitt var det ikke vann i innløpet, men i havneguiden sto det 2,5m så vi tok sjansen og det gikk fint. Vill

Etter en natt i Halsa dro vi imot isbreen og brevasshytta. Det er et stykke (ca 3km) som vi syklet før vi kunne begynne å gå opp imot breen. Veldig fin tur innover der veien går rundt et vann innover dalen. Det var laget til flere flotte rasteplasser med unik utsikt til brearmen. I fra veis ende og opp til selve breen er det en snau times gange. Astrid var kjempflink til å gå opp den ganske bratte stigningen mot breen på fjell som er helt blankskurt av isen. Ankomst isen ble det hugget av is til drinken. Vi skålet med is som nok var flere tusen år gammel. :-))

Vi hadde heldigvis godt med klær for det var en kald trekk i fra isen. Isen er veldig mektig, og en føler seg liten i omgivelsene her. Fargene i breen er flotte med nyanser i blått over i lilla. Det var også store huler innover, nedover og oppover. En skal være litt forsiktig for det hender det detter av store klumper av breen innimellom, og aldri gå innunder breen. Flott utsikt utover dalen i fra breen, vi kunne se helt ned til TirNaNoir som lå nede ved flytebryggen som turforeningen hadde lagt ut. Vi var både slitne og fornøyd da vi kom ombord igjen.

På tur fra Hamarøy var vi innom flotte ankringsplasser før vi kom til Bodø. Vettøy, Hatten og Hjartøy en noen perler alle sammen. I dette området er det utallige fine steder å ligge for anker med flotte turområder. En liten tur innom det kjente gamle handelsstedet Kjerringøy ble det også. Her er det spilt inn mange  filmer. Hatten er en av våre favorittsteder. Der kan vi sitte å se på havørn på nært hold. Randi fikk seg en overraskelse da hun gikk seg en tur på øya utenfor stranden vi lå ved, bare noen meter foran henne lettet et havørn par. Disse er større enn kongeørn, så de er utrolig flotte å se i aktion. Både rev og sjøoter kom og tittet på oss i kveldingen. Det ble tid til flere flotte turer i kveldssol og fin utsikt. Astrid har blitt en "rev til å fiske" så vi måtte ta en stopp på en grunne før vi kom til Kjerringøy. Syv fine torsker og en sei!! Smiler

Etter "fløteseilas" (dvs: sol, varmt, medvind, lite sjø god stemning osv :-) over Vestfjorden ankom vi vår etterlengtede Straumshavn på Hamarøy. Jeg tar sjangsen på å si at det er en av verdens fineste uthavner!! Her er naturen så storslagen, med så mange innslag av skjønnhet at det tar helt pusten fra en. Straks etter innløpet ligger det en flott sandstrand på høyre side. Videre innover i bukta er det høye spektakulære fjell rundt. Innerst er det en liten øy og på innsiden en 20 meter lang bekk som renner ned fra et ferskvann. I utløpet er det masse blåskjell som en trygt kan spise, da de er i rennende vann hele tiden. Fra området ved bekken kan en speide innover dalen hvor Hamarøyskaftet står rett til værs, utsikten bare tar deg. Vi tok jolla opp i vannet og rodde en tur innover. Foruten bekker og små fossefall på tur innover, kom vi inn til noe av det vakreste sted vi har sett, lange sandstrender med gressbakker og blomsterenger bakenfor. Med disse fjellene rundt og knall blå himmel ble det veldig, veldig vakkert. Det ble dårlig med fisk på oss, som bare hadde med oss sjøfiske utstyr,men det lå en annen båt der som fikk to fine ørreter. Det ble bading både i salt og ferskt vann. Randi var uti med det nye "snorkel-utstyret" sitt som hun fikk av meg før vi dro, var "godt nøgd". Ikke allværdens tempraturer i vannet men det var så varmt på land at det var godt med en dukkert uansett. Astrid har også en våtdrakt og den forlenger badesesongen betraktlig. Vi plukket fine blåskjell som vi lagde suppe av til kvelds (mmm, nydelig). Etter to fantastiske dager var det tungt og forlate et slikt sted, men vi håper vi kan komme tilbake engang. (vi så forresten enda en flokk Grindhval på veg over Vestfjorden, veldig artig, de kastet seg i lufta så vi fikk se hele hvalene. Rakk ikke ta så bra bilder  :-(

Vi hadde en nydelig kveld for anker på Kjeøy nord om Harstad. Det ble tilberedelse av fiskekaker og jaktet på kråkeboller. Vi måtte bunkre, så dagen etter lå vi i Harstad. Det slo om til regn og gråvær så besøket på "Adolfkanonene" ble avlyst. Vi handlet litt, så dro vi ombord og koste oss foran "peisen". Dagen etter gikk vi gjennom Tjeldsund ned til Lødingen. Lødingen har en trygg og veldig fin havn med utsiktspost fra fyret utover Vestfjorden og Stetind (Norges nasjonalfjell). Nå har ferietiden begynt for alvor, så det begynner å bli mange bobiler i gjestehavnene. Været er blitt fint igjen så vi bestemmer oss for å krysse Vestfjorden dagen etter.

Ballblom er Troms' fylkesblomst. Den er kulerund og åpner aldri kronbladene sine. Pollineringen er det et lite insekt som står for. Hunnen forlater aldri blomsten, men hannen reiser fra blomst til blomst, og sørger for at pollenet sprer seg.
Hei!
Prøv å lage din egen hjemmeside som jeg.
Det er enkelt, og du kan prøve det helt gratis.