Blogginnlegg tur/retur Karibia

La Coruna

Da var vi endelig kommet fram til Spania og varmen, etter en fem døgns lang tur over Irskesjøen(det Keltiske hav) og Biscaya bukten. Denne og Norsjø etappen er de vi har vært mest spente på. På onsdag midt i Biscaya fikk vi den ufattelig triste beskjeden om at Øivind, min nære arbeids kollega gjennom mange å,r hadde omkommet i en trafikk ulykke i Kragerø. Så tankene de siste dagene har gått til hans familie og kollegaene hjemme på Notodden ambulansestasjon.

Vi dro fra Cork på søndag morgen (to svenske og to noske dro samtidig) med brukbare værmeldinger for en uke frem. Vi skulle få moderat motvind første dagen så vridning over til nordvest 18 knop, og så var det et lavtrykk til som skulle komme inn over sørlige Biscaya på onsdag, dette skulle heller ikke være sterkt.Ved midnatt første dagen dreide vinden som meldt, men nordvesten er foræderisk og økte på til kuling i løpet av halvtimen. Vi fosset over bølgekammene i 6-7 knop med 2 rev i storseilet. Vindroret vårt loset oss på en eksemplarisk måte gjennom hele natten og dagen etter. Ut på kvelden mandag løyet vinden noe så vi kunne sette mere seil. Vi sjekket været på nytt via satelitt tlf. og så at vi ville møte lignende vind lenger sør, men rett imot. Det ble skipsråd og vi fant ut at om vi gikk mot Brest og så satte kursen syd , ville vi slippe unna lavtrykket og motvinden. De andre båtene gikk rett sør og fikk lavtrykket i fleisen, vi har fått høre i ettertid at det hadde vært ganske heftige vinder opp i 36 knop. Vi fikk ingen motvind, men måtte gå noe mere motor pga. lite vind, så vi var fornøyd med det. Alle båtene ligger nå i La Coruna unntagen Mahi Mahi som gikk rundt Finsterre når de først var igang, sikkert ikke dumt.

Her er det varmt og godt, så nå er det bading, soling og kos. Deilig når en kan sitte i skyggen uten å bli kald, kveldene er også varme og deilige.

Melis har tatt natte vaktene og løpt rundt i hjulet sitt hele natten igjennom, rart han får det til i de store bølgene, men han er hamster så de har vel litt ekstra og gå påSmiler stort

Butikkene her har veldig uvane priser så det er vanskelig å beherske seg den første tiden, spesielt det som er godtKul

Nå blir vi her og koser oss noen dager før vi tar en slaraffen seilas nedover Portugal kysten.

Tusen takk for alle hilsnene vi har fått i gjesteboken vår, de varmer.

Kommer bilder etter hvert.