Blogginnlegg tur/retur Karibia

Barbados
Det var deilig med landlov på Barbados etter nesten 18 døgn til havs. Der lå vi på svai og brukte jolla inn til land. Desverre ble det såpass mye vind og bølger etterhvert at vi ikke turde gå i land på stranden lenger. Så vi kjørte inn i byen der "Jimmy" tok imot oss og passa på jolla vår. Bridgetown var en fin by, men med altfor mange taxier. Vi gikk bare få meter mellom hver taxisjåfør som gjerne ville kjøre oss tilbake til cruiseskipet (!) Men vi takka bare høflig nei, og trossa til og med så mye at vi tok en lokal buss til Harrison cave, et stykke inn på øya. Det var Louise og Brian som hadde gjort det samme for noen år tilbake, så vi hang på og kom oss inn i en liten gul buss som skulle gå til grottene. Bussturen var en heftig opplevelse! Det var stapp fullt på bussen, og raggiemusikk på full guffe. Der satt gamle og unge side om side og dansa (-det plassen tillot) til musikken. Sjåføren ga full gass -og sto på bremsen rett før "STOPP" skiltet, som om det var satt opp siden forrige gang han kjørte ruta si. Finn påstår at det er første gang han opplevde hjulslipp på tørr asfalt! Men vi kom ut av byen ut på landsbygda. I utkanten av byen fikk vi sett de karakteristiske husene som ble satt opp i en standardstørrelse for slavene etter frigjøringen, og senere bygd på etappevis etterhvert som familiene vokste. Noen av husene ser ikke ut til å ha særlig høy standard, men stolte kvinner i høye hæler, rene, fine drakter og imponerende frisyrer kom spradende ut og inn av husene.

Grottene var også en imponerende opplevelse. For våre danske venner var dette "obligatorisk" å se siden det var en danske (Ole Sørensen) som oppdaget disse grottene. Vi fikk sett en animasjonsfilm om hvordan Barbados og grottene ble til, før vi ble kjørt ned i vognene. Veien ned var bred og fin, og det var flott belysning hele veien.

Etterhvert blåste det slik at vi begynte å bli nervøse for å ikke rekke til Tobago før jul! Det ville være krise! For Oddbjørn og Malena lander på Tobago 23.12!! Men vi fant et værvindu med akseptable forhold, og reiste avgårde så vi vaqr fremme 21.12!