Blogginnlegg tur/retur Karibia

Windward Island

Winward Island strekker seg i fra Trinidad og Tobago i sør til og med Martinique omtrent midt i Caribia. Leeward Island strekker seg i fra Martinique og opp til de Britiske jomfruøyene i nord.

Vi ligger i skrivende stund i en bukt på sørvest siden av Franske Martinique. Her er det veldig fint, stille og rolig. En fin sandstrand med palmer og små restauranter med parasoller av palmeblader. Vi snorkler og bader mange ganger om dagen. Det finnes korallrev langs bukten som er flotte å snorkle på. Denne bukten er kjent for sitt krystall klare vann og god sikt. Koraller i flotte farger og store skilpadder som vi kan svømme sammen med. Fiskene er heller ikke særlig redde, jeg la meg helt stille i vannet og med ett var jeg en del av stimen med fisk på alle kanter.

Turen opp hit i fra Grenada har inneholdt mange flotte opplevelser. Vi har seilt det meste av tiden sammen med den norske båten Catara og den danske båten Bliss, og hatt mange fine stunder sammen. Spesielt for barna om bord har det vært fint å ha noen å leke sammen med.

Vi har besøkt Sandy Island som levde opp til ”sydhavs drømmen” med en fantastisk strand og palmer med kokosnøtter vi kunne plukke for å leske oss med. Det var store pelikaner i lagunen og et flott rev å snorkle på.Clifton på Union Island i Grenadinene ble også besøkt. Der var vi ute på revet en sen ettermiddag og så på kiterne som svevde over oss der vi satt på den ”hjemmebygde” baren som eieren hadde bygget opp av skjellsand helt på egen hånd. En fantastisk skue der vi satt under palmene ute på revet med kiterne i solnedgangen.

Mye vind ute på Clifton gjorde at vi søkte ly i Chatnam Bay på baksiden av Union Island, der hadde vi noen late dager og ventet på at vinden skulle gå ned, så vi kunne gå til Tobago Cays. Etter noen dager kom vinden ned i 8-10 m/sek og vi gikk ut til TC hvor vi hadde et par flotte dager med snorkling. Noe av revet på Tobago Cays var dessverre ødelagt etter orkanen Ivan, som herjet i det sørlige Karibia i 2004. Vi så ødeleggelsene flere andre steder også, store mengder korallrev som var skylt opp på land. Oddbjørn og Malena var fortsatt på besøk hos oss, og synes det var flott å få med seg turen ut på revet. Det var veldig spesielt å hoppe ut fra båten å se store rokker svømme under oss. Og de store skilpaddene som vi kunne svømme tett inntil, og til og med ta på :-) Vi svømte lenge etter en av de største skilpaddene, og spurte hverandre "hvordan reagerer den når den blir lei oss, skal tro?" Og ikke lenge etter fikk vi svar på det. Da svømte den helt ned på sandbunnen, viftet med loffene, slik at det la seg et tynt sandlag over den, så lå den der helt stille og følte seg sikkert helt usynlig, og bare fulgte oss med øynene. Vi mistenker at dette var et knep den har lært seg som liten. For med en diameter på ca 1 meter på skallet og ca 80kg kroppsvekt, måtte den ha gravd opp betydelig mye mer sand for at dette skulle ha funka. Men vi var høflige nok til å svømme forbi og late som ingenting :-)

Turen gikk videre opp til Bequia, som er en liten øy sør for St Vincent. I Admirality Bay lå vi utenfor en flott strand. Her måtte vi ta farvel med Oddbjørn og Malena som vi hadde vært så heldige å ha ombord siden lillejulaften. De tok ferge til St Vincent, fly til Barbados og videre til Norge etter noen dager luksusferie på hotell på Barbados. (Tipper at varmtvannet på hotellet fikk ben å gå på etter nesten 4 ukers ferskvannsrasjonering!). Det ble plutselig (litt for) god plass i båten da de reiste, og ganske kjedelig for Astrid med bare mamma og pappa. Heldigvis lå det mange båter med barn i på Bequia disse dagene. Så vi avtalte at de som hadde tid (!) møttes på stranden hver dag ca 14.30 med bading og strandleik frem til solnedgang. Dette ble høyt prioritert av alle, så det var noen å leke med hver dag. Både barn og voksne fikk seg nye venner under palmene i solnedgangen. Flotte snorklemuligheter her også på et rev rett sør i bukten.

Etter noen dager bestemte vi oss for å sette nesa nordover da vinden var meldt ”mindre” imot et par dager. Etappen fra Bequia blir forholdsvis lang (Bequia-Rodney Bay: ca 75 nm)da vi ikke ønsket å innom St Vincent og sørlige St Lucia pga sikkerheten der.Turen ble våt, men gikk greit. Vi gikk inn i marinaen i Rodney Bay et par dager for å få unna litt praktiske ting. Etter tre netter gikk vi ut for anker i bukten igjen, vi liker best det, for da kan vi bade rett fra båten. Det ble tid til en flott tur i naturreservatet som ligger sør i bukten ved Rodney Bay, flott tur med fin utsikt sammen med gode seilervenner fra fire forskjellige båter :-)

Etter utklarering gikk vi videre opp til Martinique, Le Marin og St Ann. En vakker innseiling med palmer og strender før du kommer inn til Le Marin der det ligger flere båter en vi noen gang har sett på ett sted, men med god plass så vi fikk lurt ankeret ned på en ledig plass. Nå er vi i Eu, og her er det Euro som gjelder. I tillegg er det lett å få tak i det meste av varer i motsetning til lengere sør. Mobilen ble også børstet støv av da ringeprisene er overkommelige (2,25kr/min til Norge, 29 kr/min på naboøya St Lucia!!!)

Nå skal vi se oss litt rundt på Martinique mens vi venter på venners besøk fra Norge om en uke. Det gleder vi oss veldig til.