Blogginnlegg tur/retur Karibia

Guadeloupe

Tidlig en morgen, rett før soloppgang tok vi ankeret og tusla for motor nordover. Det var speilblank sjø og ingen vind. Så vi kosa oss i sola og Astrid satt å kikka etter liv i sjøen fremme på baugspydet. Da så vi plutselig den velkjente vasspruten flere meter i været. Vi nærma oss en hval - eller to! Vi fortsatte i samme fart og kurs, dvs rett mot hvalene. Dette var spermhval, de med det store hodet ("Moby-Duck-hval") Da vi var oppe på siden av dem dykka først den ene, så den andre sitt karakteristiske dykk med halefinnen i været, noe som betyr at de sikter dypt. De kan dykke ned til 3000 meters dybde, der den orienterer seg i mørket med ekkolokalisasjon og jakter på de store tiarmede blekksprutene. De kan være under vann i opptil to timer, før de legger seg i overflaten og puster i 5-10 minutter før neste dykk.

Det var en så fin dag på sjøen, at vi fortsatte litt til, om vi fortsatte i samme fart ville vi kunne rekke å ankre opp utenfor Iles Des Saintes før mørket kom. Men vi fikk se bakdelen med å komme sent inn til en ankringsplass, det var så fullt! Vi la oss langt ute, og det var egentlig like greit, for vi hørte tydelig nok karnevalsets siste innspurts larm fra land. Så vi heiste det gule flagget, for vi hadde fått beskjed om at vi skulle klarere inn og ut fra hver øy, selv om vi seila mellom franske øyer. Dagen etter tok vi ankeret tidlig og fortsatte mot Guadeloupe. Vi stoppa sør på Guadeloupe i en liten forstad til byen Basse Terre. Riviere Sens heter det der, og der var det enda lettere å sjekke inn enn på Martinique. Vi ble henvist til en restaurant, noe som er smart ifht åpningstidene. Viste frem papirene som servitøren la inn på dataen for oss -og vips! Det var til og med gratis! Og så så utrolig praktisk med tanke på den obligatoriske innklarerings ølen Vinker

Men vi var ikke helt i by-modus, så vi sikta oss inn på naturreservatet Pigeon Island, som Tor husket som et fint sted å snorkle. -Og det stemte! Vi fikk en fin ankringsplass inne i bukten mot fastlandet. Vi kunne hoppe uti fra båten og svømme inn mot land. Der var det flottere koraller enn vi noen gang har sett og masse fargerike fisker. Vi fikk også sett den flotte, men lite populære Lion Fish. GråterDenne vakre fisken har giftige pigger, det skal være veldig smertefullt å komme borti dem.  Den finnes ikke naturlig i Karibien, og har ingen naturlige fiender her, og sprer seg nå med stor fart.  På svømmeturen tilbake til båten, så vi skilpadder, Sting Ray (rokke) og en stor Spotted Eagle Ray. Den var ca 1,5 meter bred, og hadde like lang hale!

Men høydepunktet var likevel da vi tok jolla ut til øya i selve naturreservatet. Der var det ankringsforbud, men de hadde lagt ut bøyer som man kunne fortøye jolla i. Det å hoppe uti her, og kikke rundt seg var virkelig en flott opplevelse. Vannet var veldig klart! Vi svømte litt på utsiden av øya, og der var fiskene betydelig større enn vi har sett før. Store, fargerike og utrolig vakre Angelfish og Papegøyefish svømte rundt oss!Ha ha