Blogginnlegg tur/retur Karibia

Med kurs mot British Virgin Islands

Neste stopp på Guadeloupe ble Deshaies. Da hadde vi fått vite at våre venner i Bliss og Catara nå lå på St Martin og planla snarlig overseiling til de Britiske Jomfruøyene (BVI). Nå ble det valgets kvaler, om vi skulle haste igjennom øyene nord-østover, som vi har hørt er veldig fine. Eller ta et lengre strekk nord-vestover til BVI og få tid sammen med dem der. Vi valgte det siste, og hadde en fantastisk flott seilas i nesten to døgn nord-vestover til Virgin Gorda.

På veien passerte vi enda en spennende vulkan-øy, nemlig Montserrat (Britisk). Vulkanen Soufriere har hatt flere utbrudd de siste årene. Dette er altså ikke en sovende vulkan, men en aktiv vulkan. Hovedstaden ble evakuert i 1997, og ligger nå nesten begravd i lava. Siste utbrudd var i 2010, da ble flytrafikken stengt pga askeskyen. Den har for tiden såkalt lav-aktivitet og spyr ut 300-1000 tonn svovel-dioksyd i døgnet i følge Montserrat Volcano Observatory. Vi kunne helt tydelig se røykskyer plutselig stå høyt over toppen, og det ble en nesten konstant grå-gul sky som reiste avgårde med vinden. Øya er nå delt opp i soner, der selve vulkanen og land og havområdet rundt er ulovlig å oppholde seg i. Vi seila i det gule feltet, som er lov å seile i, men ikke stoppe og bare på dagtid. Vi kunne tydelig se de forlatte bygningene i byen ved foten av vulkanen. Byen var omringet av elver av lava og en stor sprekk i jordsmonnet gikk gjennom bebyggelsen. Så det har nok vært hus både under lavaelvene og der det nå kun er en dyp sprekk. Vi kunne kjenne en svak svovellukt da vi seila forbi, men skya lå så høyt på himmelen at det var ikke plagsomt.

Vi seilte forbi øyene St Kitts og Nevis, men hadde god vind i seilene, mette mager og ro i sjelen, så vi fortsatte forbi de nederlandske øyene St Eustatius og Saba. Litt for tidlig om morgenen kom vi til Virgin Gorda, vi ble liggende på utsinden et par timer og vente på lyset, for det er ikke alltid kartet stemmer helt med terrenget her borte.... Så da sola kom tuslet vi oss inn i ankringsbukta utenfor Spanish town og slapp ankeret ved siden av Catara!Smiler stortStor lykke blandt besetningen!